LA UNIÓ exigeix al Govern espanyol que no ratifique l’acord UE-Mercosur per ser perjudicial per al camp valencià

    L’organització agrària alerta que els sectors més afectats serien l’arròs, els cítrics, l’avicultura i la ramaderia bovina i apícola

    07/09/2025RedaccióRedacció
    Banderas de la UE y MERCOSUR

    La Unió Llauradora i Ramadera ha demanat al Govern d’Espanya que s’opose i no ratifique l’acord entre la Unió Europea i Mercosur, en la línia de països com França o Polònia. L’organització adverteix que el pacte seria “lesiu” per als productors valencians, ja que afavoriria les importacions de productes agraris i ramaders que no compleixen els mateixos estàndards mediambientals i fitosanitaris que la Unió Europea exigeix als seus agricultors.

    Segons un estudi elaborat per LA UNIÓ, la balança comercial és clarament deficitària per a Espanya, amb més de 240.000 tones en negatiu. El producte més castigat seria l’arròs, amb un dèficit de -133.850 tones, seguit pels cítrics (-58.297), el sector avícola (-28.018), el boví (-14.317) i l’apícola (-6.152).

    El secretari general de LA UNIÓ, Carles Peris, ha denunciat que “mentre a la producció europea se li exigeix sostenibilitat i control de fitosanitaris, es permetrà l’entrada de productes de Mercosur que no compleixen aquestes condicions”. A més, recorda que només en 2024 es van registrar 99 intercepcions de plagues en cítrics importats d’aquests països.

    L’acord preveu liberalitzar el 77% de les línies aranzelàries agràries, incloent sectors especialment sensibles com la carn bovina, la carn d’au, el porc i els cítrics. En el cas concret dels sucs de taronja, el Brasil —que ja controla el 90% del mercat europeu— podria incrementar encara més la seua hegemonia, posant en risc la indústria citrícola valenciana.

    Davant aquest escenari, LA UNIÓ reclama que es consideren els cítrics europeus com a producte sensible i que s’apliquen les anomenades clàusules espill, per tal que les importacions complisquen les mateixes normes mediambientals, socials i de benestar animal que s’exigeixen a Europa.

    El més vist