La Llotja del Cànem acull «Spanish files», el projecte documental de José Luis Carrillo sobre el fenomen ovni a Espanya

    L’exposició mostra 30 imatges i documents dels albiraments d’ovnis a les dècades dels 70 i 80

    26/01/2026RedaccióRedacció
    SpanishFiles-01
    Carrillo recorregué més de 10.000 km per tot el país per documentar el fenomen La mostra inclou originals de premsa, informes militars i testimonis de persones implicades

     La Llotja del Cànem de Castelló ha inaugurat l’exposició «Spanish files», un projecte del fotògraf José Luis Carrillo que documenta el fenomen ovni a Espanya durant les dècades dels 70 i 80 del segle XX. La mostra arreplega 30 imatges de persones que van albirar ovnis, investigadors i els llocs on van ocórrer els fets, així com originals de notícies publicades a la premsa i informes militars.

    L’acte d’inauguració va comptar amb la presència de la vicerectora de Cultura, Llengües i Societat, Carmen Lázaro, l’autor de la mostra i el tècnic del Servei d’Activitats Socioculturals de l’UJI, Sergio Ibáñez. Carrillo va explicar que el seu objectiu és humanitzar i aprofundir en l’impacte social del fenomen, mostrant-lo des d’una perspectiva documental i antropològica, allunyada de la visió espectacular que sovint s’associa als ovnis.

    SpanishFiles-13

    El fotògraf alacantí va iniciar el projecte el 2019 després de llegir el llibre Entre ufólogos, creyentes y contactados d’Ignacio Cabria, i va recórrer més de 10.000 km per zones com Sevilla, Galícia i el Mediterrani, entrevistant-se amb els protagonistes dels albiraments i amb investigadors del fenomen. Segons Carrillo, en aquella època es van registrar prop de 1.500 albiraments i més de 200 associacions o col·lectius dedicats a l’estudi dels ovnis, la qual cosa va generar un gran impacte social.

    L’exposició mostra com aquests successos van marcar persones que no havien tornat a parlar de la seva experiència durant dècades, oferint una mirada més humana i propera sobre els albiraments i els seus protagonistes. El material de «Spanish files» inclou 80 fotografies i 150 documents, que també formaran part del llibre que s’editarà pròximament.

    SpanishFiles-16

    A més, Carrillo impartirà una sessió del Photobook Club Castelló el 18 de febrer a les 19 hores a la Llotja del Cànem, per aprofundir en el seu treball i metodologia.







    El més vist