L’Alcora commemora 325 anys de devoció al Crist del Calvari en el dia gran de les seues festes

     
    La jornada ha reunit els actes més solemnes de les Festes del Crist, amb l’eucaristia, l’ofrena floral i una multitudinària processó fins al Calvari
    31/08/2026 10:15 Nuria Torralba

     L’Alcora ha celebrat este diumenge el seu dia gran, el Dia del Crist, en una jornada especialment significativa per la commemoració dels 325 anys d’una de les tradicions més arrelades de la localitat.

    Com cada últim diumenge d’agost, veïns i veïnes han acompanyat el Crist del Calvari en una celebració que ha tornat a combinar devoció, tradició i sentiment després de més de tres segles d’història.

    La jornada ha començat a primera hora amb el dispar de carcasses, el volteig general de campanes i la tradicional diana, a càrrec del dolçainer de la vila.

    9 - P. CRISTO - DOMINGO 30 - RRSS-5 en tamaño mediano

    Ja de vesprada, l’església parroquial ha acollit l’eucaristia solemne en honor al Santíssim Crist del Calvari, amenitzada per l’Escola de Música Vicente Serrano Gil. A continuació, ha tingut lloc la tradicional ofrena floral, com a preludi de la processó fins a l’ermitori del Calvari.

    La celebració d’enguany ha tingut un caràcter especial perquè, segons explica el cronista oficial de l’Alcora, José Manuel Puchol, els historiadors situen en 1701 la primera processó, fet pel qual en 2001 es va commemorar el 300 aniversari i este 2026 s’arriba als 325 anys.

    9 - P. CRISTO - DOMINGO 30 - RRSS-6 en tamaño mediano

    La devoció està vinculada també a una antiga llegenda local. Segons la tradició, a finals del segle XVII dos peregrins van arribar a l’Alcora i, després d’allotjar-se en una vivenda, van desaparèixer deixant una talla de Crist sobre una creu de fusta i un pergamí amb la inscripció «Vengo a morar con vosotros». El relat situa la finalització de l’ermitori en 1698.

    9 - P. CRISTO - DOMINGO 30 - RRSS 2-2 en tamaño mediano

    La processó ha recorregut els carrers de l’Alcora amb la participació de la reina i les dames, autoritats, entitats i nombrosos veïns i veïnes, culminant al Calvari un dels moments més emotius de les festes.

    Com a novetat, s’ha recuperat el tradicional castell de focs artificials, que no se celebrava des de 2013.

    Els actes han finalitzat a mitjanit amb la XXXVIII Serenata al Crist del Calvari, a càrrec de la Rondalla l’Alcalatén.

     

    El més vist