El Consell demana declarar zones greument afectades els municipis castigats pels últims incendis forestals

    La Generalitat sol·licita al Govern d’Espanya activar mesures de suport per a la Serra d’en Galceran, Tírig, Catí, Sogorb, Gàtova i el Saler després dels focs d’aquest estiu
    13/09/2026 14:55 Jaume Melero

     El Consell ha acordat sol·licitar al Govern d’Espanya la declaració com a zones afectades greument per una emergència de protecció civil dels municipis que han patit alguns dels incendis forestals més importants d’aquest estiu.

    La petició inclou la Serra d’en Galceran, Tírig, Catí, Sogorb i Gàtova, a més del Saler, a València, i busca activar les mesures de suport previstes en la normativa estatal per pal·liar els danys provocats pel foc.

    La Generalitat reclama que els municipis afectats pels incendis d’agost puguen accedir a ajudes extraordinàries per afrontar les conseqüències dels focs sobre el territori, les infraestructures i la població.

    Una part important de la petició afecta la província de Castelló. El passat 7 d’agost, una tempesta seca va provocar diversos incendis forestals, entre els quals van destacar els declarats a la Serra d’en Galceran i Tírig.

    La gravetat de la situació va obligar a activar un ampli dispositiu d’extinció i a adoptar mesures especials de protecció. La Serra d’en Galceran va ser confinada i Catí va haver de ser evacuada, mentre l’emergència arribava a situació operativa 2 i es reclamaven recursos addicionals de l’Administració General de l’Estat.

    Un altre dels grans incendis de l’estiu es va iniciar el 20 d’agost a Sogorb després d’una tempesta elèctrica. L’endemà, l’evolució del foc va obligar a elevar també l’emergència a situació operativa 2 i a sol·licitar la intervenció de la Unitat Militar d’Emergències.

    Durant l’incendi de Sogorb es va ordenar primer el confinament i posteriorment l’evacuació preventiva de Gàtova davant l’avanç de les flames.

    La petició del Consell inclou igualment l’incendi declarat el 27 d’agost a la Devesa del Saler, que va afectar de manera significativa el Parc Natural de l’Albufera i va obligar a evacuar preventivament aquest nucli de població.

    El Govern valencià demana ara a l’Executiu central que, a més de reconéixer oficialment aquestes zones, active les ajudes i mesures extraordinàries previstes per a emergències de protecció civil.

    La declaració permetria obrir la porta a diferents mecanismes de suport per facilitar la recuperació dels municipis afectats i compensar part dels danys generats pels incendis forestals d’aquest estiu.

    El més vist