
Onda impulsa els treballs de desbrossament per a millorar la seguretat i accessibilitat dels camins rurals
L’Ajuntament d’Onda reforça la prevenció d’incendis amb labors de desbrossament en el terme municipal
El Consell aprova una rebaixa del 10% en les taxes universitàries per al curs 2022/23 respecte a l'anterior, que se suma a la reducció del 20% des de 2017
26/09/2022La vicepresidenta i portaveu del Consell, Aitana Mas, ha destacat que aquest curs 2022-2023 “un total de 120.000 estudiants valencians s'estalviaran de mitjana 250 euros en la matrícula en la universitat respecte a 2017”.
Mas ha realitzat aquestes declaracions en la roda de premsa posterior el Ple del Consell, que aquest divendres s'ha celebrat a Torrent, en el qual s'ha aprovat el decret pel qual es redueix un 10% respecte al curs anterior l'import de les taxes per a la prestació dels serveis acadèmics universitaris per al curs que ara comença.
La vicepresidenta ha destacat que l'objectiu del Consell és “aconseguir que cap alumne o alumna deixe d'estudiar en la universitat per motius econòmics. Per això, des de 2017 hem reduït les taxes universitàries un 20% al qual ara sumem un 10% més, la qual cosa suposa un estalvi mig de 250 euros per estudiant” respecte a fa cinc anys.
Mas ha explicat que aquesta rebaixa “s'aplicarà tant pels ensenyaments universitaris de grau i de màster i de matrícula per a la tutela acadèmica de doctorat com a sobre l'import de les taxes corresponents als serveis d'avaluació, de realització de proves i de tasques de secretaria”.
“Continuem així un any més reduint les taxes universitàries i mantenint un ampli programa de beques i ajudes universitàries per a eliminar les desigualtats socials que dificulten l'accés i la permanència per a obtindre una formació universitària”, ha afegit.
Avantprojecte de Llei contra la contaminació lumínica
D'altra banda, el Ple del Consell ha aprovat també l'Avantprojecte de Llei de Protecció Lumínica del Mig Nocturn en la Comunitat Valenciana l'objectiu de la qual és preservar al màxim possible les condicions naturals dels espais durant les hores nocturnes, previndre, minimitzar i corregir els efectes de la contaminació lumínica en la visió del cel nocturn, reduir la intrusió lumínica i contribuir en la lluita contra el canvi climàtic mitjançant la promoció de l'eficiència i estalvi energètic.
Aitana Mas ha assenyalat que la protecció del medi ambient “cada vegada té major protagonisme entre les preocupacions ciutadanes i en l'activitat normativa i d'execució de les diferents administracions públiques, al mateix temps que han anat diversificant-se i singularitzant-se els àmbits i sectors objecte d'aquesta protecció”.
“Aquest és el cas de la protecció enfront de la contaminació lumínica que, al costat dels efectes perjudicials que suposa per al medi ambient i la salut, té una incidència directa i negativa en el consum energètic i en l'ús dels recursos naturals” ha apuntat.
Per aquest motiu, des del Consell es considera que és “necessari i urgent protegir l'espai nocturn contra els efectes nocius de la contaminació lumínica, ja que aquesta afecta la biodiversitat de la flora i la fauna nocturnes, que necessiten la foscor per a mantindre els seus cicles naturals, pol·linització, desplaçament, depredació, aliment i reproducció. Així mateix, -ha afegit-, s'han constatat impactes adversos en la qualitat ambiental, el canvi climàtic i la salut humana”.
Per part seua, la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollà, ha subratllat l'impacte de la sobreiluminación en la biodiversitat, els cicles naturals dels éssers vius i ecosistemes, la salut de les persones o el patrimoni natural del cel.
“Aquest avantprojecte de llei que frena la contaminació lumínica també persegueix l'eficiència energètica, necessària per a lluitar contra el canvi climàtic i per a estalviar en un context de preus disparats de l'energia”, ha indicat Mollà.
La regulació contempla una zonificació del territori per a establir àrees d'alta protecció lumínica, a través d'un mapa coordinat amb els Ajuntaments i basat en els estudis de contaminació existent.
“El component energètic és important, hem de mantindre el benestar amb un menor consum i preservar la degradació silenciosa que implica l'ús incorrecte o excessiu dels sistemes d'il·luminació i de l'enllumenat, a través d'unes prescripcions tècniques i d'un marc d'estreta col·laboració amb els municipis”, ha assegurat la consellera.
L’Ajuntament d’Onda reforça la prevenció d’incendis amb labors de desbrossament en el terme municipal
Amplia els criteris d’accés a les ajudes socials per a persones que viuen soles amb càrrega de vivenda
Un simple anàlisi de sang permet detectar alteracions cromosòmiques com la síndrome de Down a partir de la setmana 10 de gestació
La institució provincial s’alia amb la Universitat ISIA de Roma per portar noves oportunitats a l’interior.
El centre oferirà 80 places residencials i 40 de centre de dia.
La intervenció s’emmarca dins del Pla d’Asfaltats i tindrà un termini d’execució de 10 mesos.