
El cicle “Arrels” tanca amb èxit la seua segona edició: més de mil espectadors i 25 músics locals
La cantautora Lucía Muñíz clausura un festival que s’ha consolidat com un referent de l’estiu cultural a Castelló
L’hostaleria, molt més que un sector, el motor social i econòmic que no baixa mai la persiana
29/07/2025Hui, en el dia de Santa Marta, des d’Ashotur volen felicitar a totes les persones professionals de l’hostaleria. Perquè darrere de cada café servit, cada plat compartit i cada somriure rere una barra, hi ha esforç, compromís i vocació.
Parlar de l’atractiu turístic d’Espanya és tan evident com dir que l’aigua mulla: no cal justificar-ho. El nostre país combina una bellesa natural incomparable, quilòmetres de platges espectaculars, un clima envejable, ciutats plenes d’història i tradició, pobles encantadors i una gastronomia tan variada com deliciosa.
Però si hi ha un tret que realment ens fa únics, és la nostra xarxa de bars, restaurants, cafeteries i locals d’oci. L’hostaleria a Espanya no és només una indústria: és una manera de viure. Espais on celebrem, compartim i vivim. Amb més de 300.000 establiments repartits per tot el territori, no és estrany que siguem capdavanters en nombre de bars per habitant, molt per davant de països com França. Espanya és terra de bars… i de felicitat compartida.
Encara que de vegades es diga amb cert menyspreu allò de "som un país de bars", caldria defensar-ho amb orgull. Perquè són espais de convivència, d’integració i de debat. Són part de la nostra identitat col·lectiva. Aporten el 6,8% del PIB, donen treball a més de 2 milions de persones en temporada alta, i són motor econòmic i cohesionador social.
Cada dia, milers de professionals alcen la persiana amb una única intenció: fer sentir bé als altres. I és per això que Santa Marta, símbol d’hospitalitat en els textos bíblics, és considerada patrona de l’hostaleria. El 29 de juliol és el seu dia, i a molts punts d’Espanya se la celebra com a figura de referència per a totes les persones que es dediquen a aquest ofici.
La feina dels i les hostaleres no para mai. I el seu valor es fa encara més evident en situacions difícils: ho vam veure durant la pandèmia, en emergències com la DANA a València o en apagades recents, on els bars van actuar com a espais d’ajuda i trobada ciutadana.
L’hostaleria és, sens dubte, Marca Espanya. Forma part del darrer esglaó de la cadena agroalimentària, preserva la nostra cultura i tradicions, i atrau milers de visitants cada any. Segons Turespaña, quasi 15 milions de turistes van vindre atrets per la nostra oferta gastronòmica, amb una despesa mitjana un 20% superior a la de la resta de visitants.
Però el gran valor del sector és el seu impacte local. Segons un estudi de l’Associació Estatal de Directores i Gerents en Serveis Socials, els establiments hostalers dinamitzen barris, afavoreixen la convivència, combaten la soledat i fomenten la integració.
La cantautora Lucía Muñíz clausura un festival que s’ha consolidat com un referent de l’estiu cultural a Castelló
El veïnat de la ZBE de Castelló, preocupat per l’ús indegut de les zones per a vianants
Castelló reforça l’ocupació i la formació amb un increment pressupostari del 33%
Comencen les obres al carrer Vilaroig dins de la ZBE II i el carrer Sant Francesc ja està 100% finalitzat amb mobiliari i jardineria
L’hostaleria, molt més que un sector, el motor social i econòmic que no baixa mai la persiana
Germán Peris ens explica cada una de les holografies, el seu orígen i manteniment