
l’Aljama mostra la seua història , tradició festiva i cultural als estudis de televisió de Castelló
RedaccióLa assosiació cultural l’Aljama ha visitat els estudis de televisió de Castelló amb una representació destacada de la seua directiva i figures simbòliques. La visita ha comptat amb la presència de la presidenta de l’entitat, Pilar Roca, acompanyada per l’Adelantat de 2026, Antonio Sebastián, conegut popularment a la ciutat com Tony el Figuero.

Tony el Figuero és una figura molt reconeguda en l’àmbit festiu i gastronòmic de Castelló, junt amb la seua dona, Paquita. Al llarg dels anys, el seu nom ha estat vinculat de manera inseparable a un dels dolços més tradicionals de les celebracions locals: les figues albardades, un postre que, segons la tradició, va nàixer de les mans de la seua mare, Anita “la Monsagua”. No hi ha festa local que es pree sense este producte, que forma part del patrimoni gastronòmic popular de la ciutat.

La figura de l’Adelantat remet a un personatge d’origen medieval. Es tracta del jueu que arribava abans a ciutats, terres o mercats per establir, principalment, relacions comercials. Este paper històric és un dels eixos simbòlics de la participació de l’Aljama en les festes fundacionals de la Magdalena.

Dins del relat històric de la festa, l’Aljama és l’encarregada de representar la cultura jueva, una de les tres que conviuen en el pregó al costat de cristians i moros. L’associació cultural va nàixer l’any 1990 amb l’objectiu de reconéixer i posar en valor esta tradició històrica. El nom alyama té diverses accepcions, entre elles les de comunitat o assemblea de jueus.
Durant la seua participació en el Pregó de la Magdalena, els membres de la colla donen vida a diferents classes socials i oficis i recorren els carrers de Castelló vestits amb una indumentària que reprodueix de manera fidel la dels jueus que formaven part de la vida quotidiana de l’antiga juderia castellonenca. Al llarg del recorregut, reparteixen unes ja populars monedes de xocolate, un dels elements més identificables de la seua presència festiva.


Castelló presenta el primer llibre que recull vuit dècades d’història dels pregoners de la Magdalena


l’Aljama mostra la seua història , tradició festiva i cultural als estudis de televisió de Castelló

Els pregoners de la Magdalena 2026 revelen en televisió un detall inèdit del pergamí oficial


